PENYESUAIAN SOSIAL by NUR HASMEEN BINTI HASHIM


PENYESUAIAN SOSIAL

Penyesuaian merupakan proses interaksi antara dua individu dengan persekitaran dan dalam usaha individu berkenaan untuk memenuhi keperluannya dan mencapai matlamat dalam persekitaran. Menurut Schneiders (dalam Nugroho, 2003) penyesuaian sosial di sekolah diertikan sebagai kemampuan siswa dalam beradaptasi dengan lingkungan sekolah sehingga siswa mampu berinteraksi secara wajar dan interaksi yang terjalin dapat memberikan kepuasaan bagi diri dan lingkungannya.








1.Pelajaran sebagai Ahli komuniti pembelajaran
Komuniti pembelajaran boleh diertikan sebagai kumpulan manusia yang berkongsi, bertindak secara koperatif,mempunyai maklumat yang dikongsi serta saling membantu dalam proses belajar.


Ø  Komuniti pembelajaran juga merupakan sekumpulan manusia yang berkongsi nilai dan kepercayaan dan secara aktif belajar bersama –sama serta saling belajar daripada individu yang lain.’
Ø  Komuniti pembelajaran membenarkan ahlinya meluahkan perasaan dan pandangan, berkongsi idea, saling membantu dan mengajar
Ø  Pembelajara professional terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja secara berkobolatif dan dan meningkatkan pencapaian akademik pelajar.


2.Kemahiran intrapersonal
Kemahiran intrapersonal adalah keupayaan adalah kemahiran untuk mengenal diri sendiri yang membolehkan seseorang itu pasti tentang kehendak dan tahap keupayaan sendiri.
Konsep asas yang berkaitan dengan komunikasi interpersonal ialah seperti konsep kendiri, sikap, sahsiah, nilai dan matlamat. Ia akan membantu mewujudkan seorang individu yang berkebolehan dan berkeyakinan semasa berinteraksi dengan persekitarannya.

Kepentingan meningkatkan kemahiran Intrapersonal
Ø  Meningkatkan produktiviti dalam tugasan yang diberikan
Ø  Meningkatkan pencapaian akademik
Ø  mengetahui kelebihan dan kelemahan diri
Ø  Mempunyai daya tahan yang tinggi ketika menghadapi cabaran dan dugaan dalam hidup

3.Kemahiran interpersonal
Komunikasi Interpersonal merupakan proses interaksi antara manusia, dimana manusia berfikir, bertukar-tukar pendapat, gerak, isyarat atau simbol dengan tujuan untuk memberi dan bertukar-tukar maklumat atau mengubah keadaan fizikal atau mental antara mereka.  Ia melibatkan dua pihak.Menurut Teori Multiple Intelligences (Gardner,1993) kemahiran interpersonal merupakan keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka. Komunikasi interpersonal merupakan tingkahlaku yang dipelajari. Ia bukan terjadi dengan sendirinya sebaliknya adalah hasil pemerhatian dan pengalaman lalu. Selalunya komunikasi interpersonal mempunyai makna yang tersurat dan tersirat

 KEPENTINGAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL KEPADA INDIVIDU, ORGANISASI DAN KOMUNITI.

a) Membina hubungan sosial
Memahami dan menghormati unsur sosio budaya masyarakat termasuk persamaan dan perbezaan antara sosiobudaya. Contohnya masyarakat berbilang kaum, kepercayaan dan agama.

b) Wacana ilmu
Membantu mendalami pelbagai disiplin ilmu.

c) Perundingan
Mencapai persetujuan bersama.

d) Kerjaya
Dapat menjelaskan bidang kepakaran dan tahap Kecekapan profesionalisma.

e) Komuniti
Memahami, menghormati dan menimbulkan rasa penerimaan dalam komuniti. Situasi menjadi ceria.

f) Bimbingan
Membantu menyampaikan idea, maklumat, perasaan dan ekspresi tingkahlaku antara satu sama lain.



4.Isu-isu perkongsian maklumat
Perkongsian maklumat  melibatkan proses penemuan dan mendapatkan maklumat , penapisan dan penyusunan maklumat serta nilai yang terhasil daripada perkongsian dan penggunaan maklumat pengetahuan maklumat pengetahuan tersebut dalam sesebuah organisasi.

Medium perkongsian maklumat
Ø  Perkongsian melalui penggunaan teknologi maklumat(ICT)
Ø  Perkongsian dalam kalangan pensyarah dan pelajar di institute semasa proses pembelajaran dan pengajaran (P&P)
Ø  Melalui penggunaan internet seperti blog, slideshare, skype , facebook, email, whatsapp, twitter dan sebagainya.
Tujuan:
Ø  Memperluas kegiatan kukurikulum berasakan ICT
Ø  Meningkatkan sistem pentaksiran menggunakan ICT
Ø  Mempertingkatkan pengetahuan dan kemahiran dalam ICT
Ø  Meningkatkan penggunaan ICT dalam pengurusan pendidikan

5. Isu gender dalam kecemerlangan Akademik
Perbezaan bukan dari aspek dari biologikal tetapi juga melalui juga melalui peranan mereka dalam perjanjian sosial.
Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya , keadaan dan situasi di mana mereka berada.
·        Sistem pendidikan yang lebih mengutamakan kecemerlangan akademik membawa kepada berlakunya keseimbangan gender
·        Bilangan pelajar perempuan di institut pengajian lebih tinggi berbanding bilangan pelajar lelai iaitu 70% dikuasai oleh golongan wanita
·        Ini adalah disebabkan perempuan mempunyai kebolehan semula jadi kerana menurut kajian kadar ingatan perempuan lebih tinggi berbanding lelaki
·        Perkara ini menyebabkan sebilangan besar lelaki kurang berjaya dalam peperiksaan terutamanya yang melibatkan proses mengingat
Bagi mengatasi ketidakseimbangan tersebut, kita harus keluar dari bentuk sistem pendidikan yang punitif.Sistem ini mengamalkan bentuk mereka yang cemerlang hampir kesemuanya mendapat peluang, manakala yang kurang cemerlang akan ketinggalan. Perkara ini perlu diubah agar yang ketinggalan itu mendapat peluang kedua seperti yang diinginkan oleh pendekmorasian pendidikan.

Comments