Sistem Pengurusan dan Pembelajaran (LMS) by NURUL HIDAYU BINTI ANUAR
Sistem Pengurusan dan Pembelajaran
1.0 Pengenalan LMS
v
Menurut
Ellis (2009) LMS adalah sebuah aplikasi perisian untuk pentadbiran,dokumentasi,
pengesanan, laporan, dan penyampaian kursus pendidikan atau program latihan.
Sistem ini berkembang dengan cepat dan digunakan dengan meluas sebagai sistem
maklumat dan sistem pangkalan data untuk mengurus dan mengendalikan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
v
Secara
umumnya perisian LMS adalah kemudahan infrastruktur untuk merancang,
menghantar dan menguruskan program e-pembelajaran menggunakan format yang telah
tersedia atau memilih format masa depan (Evangelisti, 2002).
2.0 Ciri-ciri Sistem Pemgurusan
Maklumat
Pembelajaran boleh dilakukan pada bila-bila masa di mana-mana sahaja.
Hal ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masa dengan lebih berkesan dan
produktif. LMS melibatkan penggunaan kos secara efektif. Pembelajaran melalui
talian ini membolehkan para pelajar meneroka maklumat baharu menerusi
perpustakaan secara degutal atau laman web.
Melalui penggunaan LMS,
pelajar juga berpeluang untuk berbii\ncang dan berkongsi maklumat dengan pakar
atau pensyarah yang berpengalaman dari universiti atau mana-mana kawasan hanya
dengan menggunakan emel. LMS digunakan merancang e-Bahan, mencari maklumat
dengan pantas, mengesan pencapaian pelajar, dan mengesan status penggunaan
pengguna.
3.0 Kategori
LMS
v
Menurut
Lust et al., (2014) terdapat tiga kategori alat dalam sistem pengurusan
kandungan iaitu alat maklumat, alat kognitif, dan alat scaffold.
v
Alat
maklumat asas adalah seperti garis panduan kursus yang berfungsi untuk
menstrukturkan dan menghuraikan kandungan krusus tersebut
v
Alat kognitif
terbahagi kepada tiga bahagian iaitu alat pemprosesan,alat pemodelan
pengetahuan dan alat komunikasi.
v Alat scaffold berfungsi sebagai panduan atau
bimbingan pembelajaran. Alat ini menyokong dan membimbing pelajar dalam
pemprosesan kognitif dan metakognitif mereka darri segi tugasan,bagaimana cara
menyelesaikan tugasan yang timbul dan pendekatan yang bagaimana untuk
menyelesaikan masalah tersebut.
4.0 Kelebihan Penggunaan LMS
v
Kos yang
secara relatifnya agak rendah dan tahap kemahiran pengguna yang diperlukan juga
agak asas.
v
Membolehkan
pelajar mengetahui tentang pengumuman penting yang diuar-uarkan.
v
Membolehkan
pelajar menambah atau menggugurkan kursus yang ditawarkan.
v
Membolehkan
pelajar berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan satu kursus melalui chat
real-time, emel dan sebagainya.
v
Pelajar
boleh mengakses maklumat pada bila-bila masa dan di mana sahaja melalui
sambungan internet.
v
Membolehkan
pengesanan pelajar dan computer, merekod dan dapat menganalisis prestasi
pelajar.
5.0 Kegunaan
Sistem Pengurusan Maklumat
v Memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran
yang lebih teratur
v
Memasang
dan menyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat
v
Menggabungkan
kesemua maklumat latihan ke dalam satu sistem
v
Meningkatkan
kebolehan dalam pembelajaran.




Comments
Post a Comment